• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Förutsättningar för samlingslån ?

Hemmes

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
20 Mars 2022
Meddelanden
123
Mottagna reaktioner
28
Poäng
112
Försöker läsa mig till svaren men har inte riktigt blivit helt klok, så ställer mina frågor så här inför önskan om samlingslån senare.
Ska man inte uppge de lån/krediter som är utanför UC? Det är de jag vill betala av men är det en nackdel att uppge de? Eller märker de dessa sen och har man då gjort sig skyldig till att ljuga?

CSN-ska man uppge de?

Om bankerna har egna riskbedömningar, kan man då lite på sin riskbedömning på ex Kreddy?
Fördel eller nackdel att uppge om man har skuld till inkasso? Ikano svarade mig att återkomma när inkassoskulden var betald, annars hade de kunnat hjälpa mig med lån. Trodde bara det var anmärkningar och kronofogdskulder som gjorde att det blev avslag..
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Henke054

V.I.P
Poäng: 207
Blev medlem
30 Juli 2022
Meddelanden
325
Mottagna reaktioner
67
Poäng
207
kan banken se om man har barn om man inte anger det i ansökan?
 

Havregröt

Viktig medlem
Poäng: 226
Blev medlem
13 Juni 2022
Meddelanden
93
Mottagna reaktioner
91
Poäng
226
Försöker läsa mig till svaren men har inte riktigt blivit helt klok, så ställer mina frågor så här inför önskan om samlingslån senare.
Ska man inte uppge de lån/krediter som är utanför UC? Det är de jag vill betala av men är det en nackdel att uppge de? Eller märker de dessa sen och har man då gjort sig skyldig till att ljuga?

CSN-ska man uppge de?

Om bankerna har egna riskbedömningar, kan man då lite på sin riskbedömning på ex Kreddy?
Fördel eller nackdel att uppge om man har skuld till inkasso? Ikano svarade mig att återkomma när inkassoskulden var betald, annars hade de kunnat hjälpa mig med lån. Trodde bara det var anmärkningar och kronofogdskulder som gjorde att det blev avslag..
Hur fick Ikano reda på att du betalar till inkassobolag?
Det ser de väl ändå inte på kreditupplysningen?
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 267
Mottagna reaktioner
856
Poäng
717
Försöker läsa mig till svaren men har inte riktigt blivit helt klok, så ställer mina frågor så här inför önskan om samlingslån senare.
Ska man inte uppge de lån/krediter som är utanför UC? Det är de jag vill betala av men är det en nackdel att uppge de? Eller märker de dessa sen och har man då gjort sig skyldig till att ljuga?

CSN-ska man uppge de?

Om bankerna har egna riskbedömningar, kan man då lite på sin riskbedömning på ex Kreddy?
Fördel eller nackdel att uppge om man har skuld till inkasso? Ikano svarade mig att återkomma när inkassoskulden var betald, annars hade de kunnat hjälpa mig med lån. Trodde bara det var anmärkningar och kronofogdskulder som gjorde att det blev avslag..
Jag är nog inte rätt att svara på detta kring lån utanför UC jag vill betala av dem jag har på UC och inte att jag faller på att jag har lån utanför UC.
Kring CSN vet jag ej
Ingen inkasso har jag heller så där kan jag inte svara.
Kring Kreddy tycker jag den uppdaterar UC sent om det händer något med det. Det är lite trist. Men har inte kollat riskbedömning på kreddy, eftersom de alltid uppdaterar betyget senare.
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 267
Mottagna reaktioner
856
Poäng
717
Med fördel så väntar Du ut dom två FF som löper ut nu i närtid.
Tusen tack och jag väntar tills de två förfrågningarna jag har i augusti löper ut och hoppas då komma ner under 4 och hoppas då få några bud med mina förutsättningar
Inkomst 560 000
Synligt UC 837 000
Underskott 132 000
Idag 4,9 UC men har 6 förfrågningar varav 2försvinner denna månad så jag hoppas komma under 4 och få något bud är så rädd att inte få något, samtidigt som jag läst om folk som fått erbjudande med sämre förutsättningar och nån med betalningsanmärkning
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 910
Poäng
1 247
För jag va dum och sa det när de frågade Blev så osäker om de kunde se det så var ärlig.. Syns inte på kreditupplysningen
Det var inte dum alls. Om man skulle fått lånet för att betala av andra lån och många av dessa som erbjuder samlingslån har lösenkrav då hade inkasso iaf dykt upp och då hade du fått avslag efteråt.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 910
Poäng
1 247
Försöker läsa mig till svaren men har inte riktigt blivit helt klok, så ställer mina frågor så här inför önskan om samlingslån senare.
Ska man inte uppge de lån/krediter som är utanför UC? Det är de jag vill betala av men är det en nackdel att uppge de? Eller märker de dessa sen och har man då gjort sig skyldig till att ljuga?

CSN-ska man uppge de?

Om bankerna har egna riskbedömningar, kan man då lite på sin riskbedömning på ex Kreddy?
Fördel eller nackdel att uppge om man har skuld till inkasso? Ikano svarade mig att återkomma när inkassoskulden var betald, annars hade de kunnat hjälpa mig med lån. Trodde bara det var anmärkningar och kronofogdskulder som gjorde att det blev avslag..
Många banker frågar specifikt efter CSN för att säkerställa att ekonomin går ihop. Det görs det i en KALP när man söker lån och/eller bolån. Så alla utgifter skall tas med. Bedömningarna finns ju för att säkerställa att du klarar av att betala tillbaka och inte hamna ytterligare i en skuldfälla om man har gjort en felberäkning.
 

Squashen

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
733
Mottagna reaktioner
687
Poäng
607
Det enda jag känner är att det är ju ett samlingslån, dvs inga nya pengar. Och räntan lägre än den du har nu. Har man klarat det hittills borde man ju definitivt klara det med det nya lånet är väl logiskt
 

Gammal i Gamet

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
15 December 2021
Meddelanden
199
Mottagna reaktioner
101
Poäng
297
Många banker frågar specifikt efter CSN för att säkerställa att ekonomin går ihop. Det görs det i en KALP när man söker lån och/eller bolån. Så alla utgifter skall tas med. Bedömningarna finns ju för att säkerställa att du klarar av att betala tillbaka och inte hamna ytterligare i en skuldfälla om man har gjort en felberäkning.

Finns banker som köper den informationen direkt av UC där denna info finns med på upplysningskopia man får om man söker direkt där. Tror inte det syns på en upplysningskopian som man får hos Lendo mfl.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp